e
m
P
t
Y
Cuba untuk isi ruang KOSONG ini. Gagal
Masih cuba untuk isi ruang yang satu lagi
Tetap KOSONG
Blog ini HAK MILIK puan Schay Enn

Masih cuba untuk isi ruang yang satu lagi
Tetap KOSONG
{/aku --
.I'd Like to be more APPROCHABLE not less WEIRD.

Aku cuma seorang gadis yang waktunya ada untuk berkongsi separuh rasa melalui penulisan.
Berkongsi cerita tentang isi hati yang jauh terpendam.
Aku yang masih menapak dalam meniti kehidupan.
Aku yang masih belajar tentang hidup. Kikir.
Aku yang menghirup nafas seadanya.
Aku penghidap penyakit SARCASM. Jauhi aku.
Cuba untuk conteng dengan tulisan. Kosong
Bukan aku tidak ada ruang. Tetapi Kosong
Berbalik kepada persoalan syaitan dibelenggu pada bulan Ramadhan, sebenarnya ulama'-ulama' islam telah memberi beberapa pandangan. Sebahagian ulama' berpegang dengan zahir nas dengan mengatakan memang pada hakikatnya syaitan dibelenggu. Mereka mengambil sikap berdiam diri (tawaquf) terhadap persoalan berlakunya kerasukan syaitan pada bulan Ramadhan. Sebahagian ulama' pula mentakwilkan ungkapan syaitan dibelenggu dengan makna majaz iaitu bahasa kiasan bukannya hakikat. Ia mengambarkan kesulitan syaitan untuk mengoda dan menganggu anak adam dalam keadaan mereka berpuasa seolah-olah syaitan dibelenggu pada bulan tersebut. Hal ini dapat difahami melalui hadis nabi "Sesungguhnya syaitan berjalan di dalam tubuh anak adam seperti darah mengalir, maka sempitkanlah aliran tersebut dengan berlapar (puasa).
Pandangan ketiga mengatakan bahawa memang benar syaitan dibelenggu, namun bukan semuanya. Syaitan yang kuat-kuat sahaja yang dibelenggu dikalangan ketua-ketua mereka. Ini berdasarkan riwayat yang lain yang menggunakan lafaz "maradatul Syayatin" atau "maradatul Jin" yang bermaksud syaitan-syaitan yang kuat . Pandangan ini telah dipersetujui oleh Syeikh Wahid Abdul Salam Bali dalam kitabnya "Wiqayatul Insan Minal Jin Wassyayatin". Pendapat ini sekaligus menjawab persoalan berlakunya kerasukan syaitan didalam bulan Ramadhan dimana syaitan-syaitan yang merasuk tersebut adalah syaitan-syaitan kecil.
1) Syaitan tidak dibelengu atau diikat, tetapi masih bebas bergerak cuma terbatas dan terhad.
Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud,
Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi saw telah bersabda: '"Apabila datangnya Ramadhan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai @ dibelengu para syaitan"
kiranya mereka ini tetap ada berkeliaran cuma limited. xmacam bulan lain.
2) Syaitan benar-benar dibelengu. ( pelampau syaitan )
da ulama kata sestengah setan ja yang diikat (pencuri berita-berita dari langit atau pelamlau2 setan. it means yang jahat gilalah. ketua mereka.
3) Semua syaitan diikat.
Imam Qurtubi berpegang kepada hadis Imam Bukhari di mana para syaitan diikat tanpa pengecualian
di sini aku nak tekankan pada HAWA NAFSU kita sendiri. maksud puasa sendiri menerangkan tentang menahan diri daripada lapar dan dahaga. kot kot ade terasa nak makan sangat. nak minum sangat tuu. kira hawa nafsu laaa. dah duduk dalam diri. kalau kotor hati kita. kotorlah jiwa. mudahlah nafsu menjadi raja pada sang akal.
senang cerita. kemusykilan yang menyendat ini terjawab oleh pandangan ulama yang berbeza beza. bagi aku. semuanya terletak pada diri sendiri. Allah SWT maha besar. maha berkuasa. tidak ada apa yang perlu ditakutkan melainkan Allah. Dia yang selalu ada di sisi hambaNya.
designer DancingSheep
Copyright © SchayEnn
Bukan aku tidak ada ruang. Tetapi Kosong
{/Betul ke SYAITAN diikat pada tiap Ramadhan --
Tuesday, August 16, 2011 ( 1:22 PM )
semua orang taw bulan puasa ni xde ape yang nak ditakutkan. dirisaukan. diegentarkan. sebab katanya takde HANTU. setan pun habis diikat. habis timbul pula ISU. di mana aku sendiri mengalaminya. pada bulan mulia ini masih ade kes dirasuk syaitan. tentu kalian sukar nak percaya. tapi mari kita sama sama ambil tahu tentang isu ini.
Hadis yang dimaksudkan adalah hadis yang sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim. Sabda Rasulullah s.a.w. : "Apabila datangnya bulan Ramadhan maka dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan".
Berbalik kepada persoalan syaitan dibelenggu pada bulan Ramadhan, sebenarnya ulama'-ulama' islam telah memberi beberapa pandangan. Sebahagian ulama' berpegang dengan zahir nas dengan mengatakan memang pada hakikatnya syaitan dibelenggu. Mereka mengambil sikap berdiam diri (tawaquf) terhadap persoalan berlakunya kerasukan syaitan pada bulan Ramadhan. Sebahagian ulama' pula mentakwilkan ungkapan syaitan dibelenggu dengan makna majaz iaitu bahasa kiasan bukannya hakikat. Ia mengambarkan kesulitan syaitan untuk mengoda dan menganggu anak adam dalam keadaan mereka berpuasa seolah-olah syaitan dibelenggu pada bulan tersebut. Hal ini dapat difahami melalui hadis nabi "Sesungguhnya syaitan berjalan di dalam tubuh anak adam seperti darah mengalir, maka sempitkanlah aliran tersebut dengan berlapar (puasa).
Pandangan ketiga mengatakan bahawa memang benar syaitan dibelenggu, namun bukan semuanya. Syaitan yang kuat-kuat sahaja yang dibelenggu dikalangan ketua-ketua mereka. Ini berdasarkan riwayat yang lain yang menggunakan lafaz "maradatul Syayatin" atau "maradatul Jin" yang bermaksud syaitan-syaitan yang kuat . Pandangan ini telah dipersetujui oleh Syeikh Wahid Abdul Salam Bali dalam kitabnya "Wiqayatul Insan Minal Jin Wassyayatin". Pendapat ini sekaligus menjawab persoalan berlakunya kerasukan syaitan didalam bulan Ramadhan dimana syaitan-syaitan yang merasuk tersebut adalah syaitan-syaitan kecil.
1) Syaitan tidak dibelengu atau diikat, tetapi masih bebas bergerak cuma terbatas dan terhad.
Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud,
Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi saw telah bersabda: '"Apabila datangnya Ramadhan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai @ dibelengu para syaitan"
kiranya mereka ini tetap ada berkeliaran cuma limited. xmacam bulan lain.
2) Syaitan benar-benar dibelengu. ( pelampau syaitan )
da ulama kata sestengah setan ja yang diikat (pencuri berita-berita dari langit atau pelamlau2 setan. it means yang jahat gilalah. ketua mereka.
3) Semua syaitan diikat.
Imam Qurtubi berpegang kepada hadis Imam Bukhari di mana para syaitan diikat tanpa pengecualian
di sini aku nak tekankan pada HAWA NAFSU kita sendiri. maksud puasa sendiri menerangkan tentang menahan diri daripada lapar dan dahaga. kot kot ade terasa nak makan sangat. nak minum sangat tuu. kira hawa nafsu laaa. dah duduk dalam diri. kalau kotor hati kita. kotorlah jiwa. mudahlah nafsu menjadi raja pada sang akal.
senang cerita. kemusykilan yang menyendat ini terjawab oleh pandangan ulama yang berbeza beza. bagi aku. semuanya terletak pada diri sendiri. Allah SWT maha besar. maha berkuasa. tidak ada apa yang perlu ditakutkan melainkan Allah. Dia yang selalu ada di sisi hambaNya.
♥ I could not think anything ORIGINAL


Minat yang satu lagi ku campak ke sana
Di mana? Sana *tuding jari pada diri sendiri*
| Ass-burung biru : @phenolarra | Instag : phenolarra
Di mana? Sana *tuding jari pada diri sendiri*
{/Nyawa--
.IniBukanAkuTapi...

| Ass-burung biru : @phenolarra | Instag : phenolarra
Mungkin kita dah cuba
Mungkin dah terlalu kuat mencuba. Hingga terpisah jauh
Mungkin dah terlalu kuat mencuba. Hingga terpisah jauh
{/Mari Intai --
{/Reversi--
.Lihat waktu sudahku dihabiskan untuk apa.
{/credits --
designer DancingSheep
Copyright © SchayEnn
Apa lagi yang kau harapkan
Bukan pada aku. Tolong bukan aku
♫ Asal kau tahu. Aku gilakan sgala duniawi. Ingin aku telan dan simpan seorang.
Bukan pada aku. Tolong bukan aku
{/Mahu Tahu--
Keinginan menggila